Unde cauţi înţelepciunea?

Pildele lui Solomon, fiul lui David, împăratul lui Israel,
2 pentru cunoaşterea înţelepciunii şi învăţăturii,
pentru înţelegerea cuvintelor minţii;
3 pentru căpătarea învăţăturilor de bun simţ,
de dreptate, de judecată şi de nepărtinire;
4 ca să dea celor neîncercaţi agerime de minte,
tânărului cunoştinţă şi chibzuinţă –
5 să asculte însă şi înţeleptul, şi îşi va mări ştiinţa,
şi cel priceput, şi va căpăta iscusinţă –
6 pentru prinderea înţelesului unei pilde sau al unui cuvânt adânc,
înţelesul cuvintelor înţelepţilor şi al cuvintelor lor cu tâlc.

Mă gândeam să îmi reamintesc de înţeleptul Solomon.  Cui îi sunt adresate proverbele şi la ce sunt bune? Iată demersul de debut într-o nouă incursiune pe paginile Sfintelor Scripturi.
Primul lucru pe care îl citesc: pentru cunoaşterea înţelepciunii şi învăţăturii… să fie chiar aşa? înţelepciunea poate fi cunoscută? Eu cred că da. Cu alte cuvinte înţelept nu te naşti, ci înţelept ajungi (dacă vrei). Deja învăţ ceva: învăţătura pentru a fi cunoscută trebuie depus un efort. Sunt eu gata să depun eforturile necesare pentru achiziţia învăţăturii şi înţelepciunii divine? Fiindcă după cum spune Scriptura în Iacov: “Dacă îi lipseşte cuiva înţelepciunea s-o ceară de la Dumnezeu, care dă tuturor cu mână largă.” Nimeni nu s-a născut învăţat (înţelept), spune un alt proverb şi cuvine-se să-i dăm dreptate.  Înţelepciunea îi aparţine în primul rând lui Dumenezeu, de aceea va trebui să mă înscriu în şcoala uceniciei Lui. A cunoaşte înţelepciunea totodată va presupune din partea mea o atitudine de dorinţă de a învăţa. Pofta vine mâncând, mai spune un proverb, de aceea nădăjduiesc ca apropierea de Cuvântul lui Dumnezeu să stârnească în mine şi în noi dependenţa de Dumnezeu.
Prima meditaţie se îndreptă aşadar înspre o întrebare întrebătoare… Vreau eu să cunosc înţelepciunea? Dumnezeu prin îndurarea Sa îmi pune la dispoziţie, prin intermediul  celui mai înţelept om care a trăit vreodată pe faţa pământului un set de învăţături ca şi eu să pot să ajung a fi un om înţelept. Iată ţinta şi valoarea proverbelor (exemplelor de viaţă) pentru mine: îmi oferă posibilitatea de a deveni om înţelept şi priceput. Fie dar ca tot ce este în mine să se lase influenţat de lucrurile Scripturii în această carte a Proverbelor. Vrei să fii înţelept? Te invit din nou la o apropiere de Cuvântul lui Dumnezeu şi fie ca harul lui Dumnezeu revărsat din plin peste noi să ne înveţe cunoştinţa lui Dumnezeu.
Fiţi binecuvântaţi!

Leave a Reply

