Circumstaţialul… de stat

A stat de vorbă / pe unde nu te aştepţi/. Am observat că dintre toate funcţiile sintactice cele mai multe poveri le poartă circumstanţialele. Mi-aduc aminte de o circumstanţă românească în care unul se grăbeşte altul nu. La un moment dat un dascăl bătrân m-a oprit în drum (deşi eram foarte grăbit) şi m-a întrebat: De învăţat am învăţat. Ce să fie de învăţat?  Păi, cum nu e la prima vedere răspunsul (pentru mine) ce-ar fi să dăm vina pe un circumstanţial… . După secunde de cugetare vine răspunsul. Bineînţeles mi l-a dat tot bătrânul dascăl cu un aer evident de superioritate: E de relaţie… atunci am realizat şmecheria 🙂 el îşi testase de fapt audienţa… eu şi un fost cadru didactic. Asemenea circumstanţe ar fi de evitat? Nu. Cu gândul la păţania asta mă gândeam tot în termenii unui circumstanţial de relaţie: De stat am stat dar de învăţat am învăţat? Am învăţat să nu uit circumstanţialul de relaţie.  Ca să-l învăţ am avut nevoie tot de un circumstanţial… de stat.
Sunt şanse în viaţă când ai de a face cu diferiţi dascăli. Cu marea majoritate e bine să stai de vorbă. Fructifică asemenea circumstanţe… de stat de vorbă. Să te opreşti şi să înveţi câte ceva de la fiecare. Sigur, unii te vor învaţa din pură cunoştinţă în timp ce alţii te vor învăţa din cunoştinţă dar cu dragoste. Apreciaţi-vă dascălii care vă învaţă din cunoştinţă cu dragoste iar celorlalţi oferiţi-le totuşi “circumstanţe” atenuante… îi veţi uita curând, ţineţi-le minte doar învăţătura. Ferice de cel care împreună cu învăţătura lasă şi imaginea unei inimi bune, căci numai aşa învăţătura sa devine memorabilă.

F.M

Leave a Reply

