PowerPoint: judecata lui Dumnezeu

Ieremia 1:11-19
11 Cuvântul Domnului mi-a vorbit astfel: „Ce vezi, Ieremio?” Eu am răspuns: „Văd un veghetor.”
12 Şi Domnul mi-a zis: „Bine ai văzut; căci Eu veghez asupra cuvântului Meu ca să-l împlinesc.”
13 Cuvântul Domnului mi-a vorbit a doua oară astfel: „Ce vezi?” Eu am răspuns: „Văd un cazan clocotind dinspre miazănoapte.”
14 Şi Domnul mi-a zis: „De la miazănoapte va izbucni nenorocirea peste toţi locuitorii ţării.
15 Căci iată, voi chema toate popoarele împărăţiilor de la miazănoapte, zice Domnul; ele vor veni şi îşi vor aşeza fiecare scaunul de domnie la intrarea porţilor Ierusalimului, împotriva tuturor zidurilor lui de jur împrejur şi împotriva tuturor cetăţilor lui Iuda.

Recapitulare: Vorbim despre cazul proorocului Ieremia si felul in care Dumnezeu il cheama in lucrare. Ultima data va spuneam ca Ieremia isi cunoaste atributiile.  Acum Ieremia asista la unul dintre cele mai memorabile momente din viata sa: Dumnezeu tocmai isi face de cunoscut planul pentru vremurile in care va trăi proorocul.

Intro: Fascinant de-a dreptul este apelativul folosit de Dumnezeu. Ieremio…. adica deja se simte acel spirit de caramaderie, as zice eu, sau mai bine spus, prietenia pe care o anunta Dumnezeu prin strigarea sa faţă de Ieremia. E si un pic de responsabilizare in acest fel de a striga o persoana. E ca si cum ar spune: Ieremio avem treabă! Ieremio va trebui sa înţelegi ce înseamnă judecata Mea faţă de oameni care păcătuiesc, dar şi mila Mea faţă de cei care ascultă de Cuvinetele Mele.

Slade 1: Judecata lui Dumnezeu este sigură (v11. Ce vezi Ieremio?… Văd un veghetor…)

Desi nu cunosc ebraica, cred ca traducerea noastra este vaduvita de sensul corect. In unele comentarii am citit ca ar fi vorba de un joc de cuvinte între shageth (băţ de migdal) şi shogeth (a veghea) din versetul 12.
As vrea sa ma pastrey in liniile terminologiei limbii ebraice chiar daca nu o cunosc si sa spun că migdalul reprezinţă în Israel primul pom care indică venirea primăverii prin inmugurirea precoce a frunzei. Dacă aş merge pe o interpretare potrivit cu acest înţeles atunci ar trebui spus că Dumnezeu prezintă într-o imagine un băţ de migdal, pentru a sugera proorocului Ieremia că judecata lui Dumnezeu va fi cunoscută la fel cum şi israeliţii cunosc după frunza de migdal venirea primăverii. Imaginea mă pune în postura contemplări faptului că Dumnezeu este credincios şi îşi va împlini judecata cu oamenii.

Slade 2: Judecata lui Dumnezeu este severă (v12. de la miazănoapte va izbucni nenorocirea)

Când Dumnezeu a observat păcatul odată cu păcatul a venit şi pedeapsa pentru comitearea lui. Dumnezeu osândeşte pe cel care păcătuieşte cu moartea. Faptul că în cea de-a doua imagine apare un cazan care clocoteşte dinspre miazănoapte îmi sugerează (şi din versetele de mai jos descopăr acest fapt) duritatea şi severitatea cu care tratează Dumnezeu păcatul. Acest punct cardinal indică spre popoarele din nordul Israelului ce vor veni şi vor pune stăpânire pe cetatea Ierusalimului. Dumnezeu pregăteşte o judecată severă pedepsindu–Şi poporul cu invazia altor popoare peste ei.

Slade 3: Judecata lui Dumnezeu este solidară (v 19. căci Eu sunt cu tine ca să te scap, zice Domnul)

Când Dumnezeu îi trece prin faţa lui Ieremia imaginea judecăţii sale severe, Ieremia cred că se şochează din nou. Mai întâi asistând la tablourile despre viitor care descriu sentinţa lui Dumnezeu faţă de Israel, inima lui Ieremia se înmoaie. În versetul 17 Ieremia pare copleşit de gândurile drastice ale lui Dumnezeu faţă poporul Său încât inima îi este cuprinsă de cutremur. Din nou Dumnezeu îi vede slăbiciunea lui Ieremia şi vine cu încurajarea perfectă: Ieremio “te fac o cetate întărită” – adică un om pe care ceilalţi să nu poată să-l cucerească, Ieremio “te fac un stâlp de fier şi un zid de aramă” adică cele mai dure aliaje cu care ar putea rezista în faţa oricăror provocări.

Judecata lui Dumnezeu este solidară pentru că indiferent de circumstanţă, Dumnezeu este alături de Ieremia. Ei doi sunt împreună oficial din acest moment, Ieremia fiind un instrument în mâinile lui Dumnezeu. Dumnezeu îşi rosteşte judecata prin prooroc şi îi promite lui Ieremia scăparea de sub orice pericol de moarte. “dar nu te vor birui… căci Eu sunt cu tine.”

Primul capitol se încheie glorios cu imaginea unui Dumnezeu care se declară solidar chemării lui Ieremia. Dumnezeu îi transmite lui Ieremia că în mijlocul dezlănţuirii judecăţii Sale, totuşi el va beneficia de ocrotirea şi de prezenţa Celui care l-a chemat în lucrare. Şi aşa a fost… asta trebuie să învăţăm noi. Dumnezeu judecă pe cei neascultători de voia Sa, dar binecuvintează pe cei care ascultă de El.

Iubiţii mei, astăzi mă bucur să am ocazia să meditez la judecata lui Dumnezeu. Am pe inimă textul prin care noi ca şi credincioşi suntem imbărbătati să privim cum Dumnezeu oferă viaţa veşnică celor care ascută de El.

Iată două modele nou-testamentale, adiţionale medidaţiei de astăzi după care am să mă gândesc la judecata lui Dumnezeu. E vorba de textul din Ioan 5:24 şi Ioan 5:29

Ioan 5:24 “Adevărat, adevărat vă spun că cine ascultă cuvintele Mele şi crede în Cel ce M-a trimis are viaţa veşnică şi nu vine la judecată, ci a trecut din moarte la viaţă.”

Ioan 5:29 Cei ce au făcut binele vor învia pentru viaţă; iar cei ce au făcut răul vor învia pentru judecată.

Fii binecuvântare!

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.