Îndrăzneşte să fii diferit!

Coloseni 2:16-23

16 Nimeni, dar, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură, sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat,

17 care sunt umbra lucrurilor viitoare, dar trupul este al lui Hristos…

1. De la tradiţii şi obiceiuri…

Când mă gândesc la multitudinea tradiţiilor şi obiceiurilor ortodoxe mă apucă groaza. Vorba lui Creangă “să dea Dumnezeu ca tot anul să fie sărbătoare şi o singură zi de lucru dar şi atunci să fie nuntă-n sat”. Trăim într-un context în care “nu eşti în regulă” dacă nu cunoşti cum să te raportezi la tradiţiile locale şi naţionale. Dacă nu pui sare pe lapte, dacă nu-ţi fierbi grâu de sf. Tudor, dacă nu-ţi pui creangă de tei în poartă de Rusalii, dacă nu iei apă sfinţită de bobotează, şi alte dacă nu… toate necazurile îşi află aleanul în taman borcanu cu apă sfinţită de preot pe care l-ai scăpat din greşeală când ai făcut curat, sau în creanga de tei care a căzut din poartă mânată de vânt, permiţând duhurilor necurate să intre în curtea casei şi alte ca acestea. Când pocăiţii fac precum celeilalţi riscă să-şi piardă credinţa la care ne cheamă Cristos. Credinţa aceasta este fondată numai pe jertfa şi lucrarea mântuitoare a Fiului lui Dumnezeu.
Uitaţi-vă la felul lor de vieţuire… ei ne acuză când văd câte-un pocăit căzut în şanţ, când aud o vorbă spusă la nerv, râd când văd cum se ceartă unii pocăiţi prin tribunale (şi de multe ori au dreptate),… şi noi le mai dăm şi apă la moară respectând întru totul datinile strămoşeşti. Unii se scot spunând că nu vor să fie pricini de poticnire… În realitate ei nu sunt pricini de poticnire pentru oameni ci sunt pricini de poticnire pentru lucrarea Evangheliei. “Lăsaţi-vă de toate acestea”…

e vremea mărturiei pocăinţei adevărate…

2. la credinţa adevărată

“Trupul este al lui Cristos” spune Pavel după ce înşiră tot felul de datini omeneşti. Ce folos au toate acestea dacă nu ni le-a poruncit Cristos? Ele sunt “umbre” nici măcar nu au forme concrete. Nici măcar nu le poţi pipăi, nici măcar nu le poţi cunoaşte menirea. Tot ce face un creştin autentic este să se apropie de mâncare cu gândul că e darul lui Dumnezeu pentru trup, când bea apă se poate gândi la Cel care este Apa Vieţii mulţumind pentru Ea, când sărbătoreşte se poate închina Aceluia care i-a oferit ocazia să se odihnească din lucru pentru a medita mai mult la Sfintele Scripturi, se poate uita la o lună noua cu ochii aceluia care ştie că viitorul este în mâna lui Dumnezeu, iar duminica (Sabatul) se poate odihni şi poate medita cu întreaga familie la Cuvânt şi se poate ruga lui Dumnezeu. În mijlocul oricărui eveniment spiritualizat forţat există o motivaţie omenească (aş spune eu – şi cred că nu greşesc o motivaţie comercială). 

Unde e Cristos în datinile oamenilor, unde e jerfa de la Golgota, unde e naşterea din nou din viaţa acelora care propovăduiesc mântuirea prin moaşte, pelerinaje şi ture de biserică?

Pocăinţa adevărată adevereşte că în viaţa omului s-a propus schimbarea. Că nu mai trăiesc pentru mine ci trăiesc pentru Cristos, că “am murit împreună cu Cristos faţă de învăţăturile începătoare ale lumii, că nu mă mai supun la orice fel de datini şi obiceiuri păgâne care mă îndepărtează de Evanghelie ci mă supun poruncilor Evangheliei.

Versetul 23 spune că împotriva gâdilării firii pământeşti nu sunt de nici un folos tot felul de oprelişti omeneşti.
Azi îmi doresc să mă concentrez asupra felului în care pot fii diferit într-o lume care mă vrea ca ea. Azi vreau să mă gândesc la principii creştine autentice pe care să le aplic în viaţa de zi cu zi  când mă voi confrunta cu vreo datină omenească. Azi am înţeles că acea sărbătoare creştină care nu îl are pe Cristos în centrul ei, este fără folos de mântuire; azi am înţeles că datinile lumii mă pot îndepărta de la mărturia curată a Evangheliei.

Fiţi binecuvântaţi!

Leave a Reply

